Ondanks een uitdagende marktomgeving blijft de wereldwijde consumentenproductenindustrie veerkrachtig en vol energie. Dat werd duidelijk tijdens afgelopen edities van het trio van beurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld, die gelijktijdig plaatsvonden in FrankfurtMesse. Met 4.660 exposanten en ongeveer 148.000 bezoekers uit ruim 170 landen, blijft Frankfurt de centrale ontmoetingsplek voor deze branche.
Van 7 tot 11 februari 2025 was Frankfurt opnieuw het hart van de internationale consumentenproductenindustrie. Onder het motto 'Meet up at the Market'toonden bedrijven wereldwijd hun producten. Ondanks marktonzekerheden en structurele verschuivingen bleef de beurs een levendige en energieke ontmoetingsplek. "De beurzen waren uitstekend: de hallen waren vol, er werd druk genetwerkt en de energie was overal voelbaar", aldus Detlef Braun, bestuurslid van Messe Frankfurt.
Een belangrijk element van het succes was de hoge mate van internationale deelname, met meer dan 70% buitenlandse bezoekers. "We hebben klanten ontmoet uit alle hoeken van de wereld, van Korea en de VS tot Dubai en Italië", vertelt Ann De Cock van het Belgische bedrijf XLBoom.
Christmasworld, de grootste vakbeurs voor seizoensgebonden decoratie, gaf inspiratie voor nieuwe marketing- en decoratieconcepten. Een opvallend nieuw element dit jaar was de introductie van 'Christmasworld Take Off 2025', een speciaal programma gericht op Visual Merchandising & Lighting. Op die manier kregen bezoekers de kans om de nieuwste trends in feestelijke verlichting en grootschalige decoraties te ontdekken, aangevuld met een rondleiding, netwerklunch en een keynote van retailexpert Matthew Brown.
Naast de traditionele focus op kerstdecoraties, werden dit jaar ook andere feestelijke gelegenheden en seizoensgebonden versieringen gepresenteerd. De beurs bood een uitgebreid overzicht van producten en trends die de magische sfeer van feestelijke gebeurtenissen wereldwijd vastleggen.
Creativeworld bewees opnieuw zijn rol als het ultieme ontmoetingspunt voor de wereldwijde DIY-gemeenschap. Met nieuwe formats en een vernieuwde internationale jury voor de Creative Impulse Awards, bood de beurs een actueel overzicht van de DIY-markt en benadrukte de innovatieve kracht van de industrie.
Ambiente richtte zich op nieuwe groeimarkten met de lancering van 'Interior Looks', een premium beurszone die interieurontwerpers, architecten en contractinrichters aantrok. Het versterken van de connectie met de meubelindustrie en de uitbreiding naar de horecasector benadrukt de veelzijdigheid en het internationale karakter van de beurs.
Duurzaamheid was een centraal thema op alle 3 de beurzen. Het Ethical Style-programma, dat zijn tiende verjaardag viert, toont de groeiende bewustwording van verantwoorde handel met 354 exposanten, die het Ethical Style-label droegen.
Gezien het succes van de gelijktijdige organisatie van de 3 beurzen, zullen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld ook in 2026 gezamenlijk plaatsvinden in FrankfurtMesse, meer bepaald van 6 tot 10 februari (Creativeworld sluit een dag eerder de deuren).