APPA (American Pet Products Association) publiceerde onlangs het 2025 Fish & Reptile Report. Het rapport bevat de nieuwste onderzoeksresultaten en inzichten uit APPA’s National Pet Owners Survey over eigenaars van zeewater- en zoetwatervissen en reptielen. Het telt ruim 200 pagina’s aan uitgebreide analyses en visuals over winkelgedrag, demografie en consumentengedrag. De gegevens weerspiegelen de verschuivende generatietrends, de evoluerende emotionele band tussen mensen en kleinere huisdieren en een sterke relatie tussen de consument en de fysieke winkels.
“Jongere generaties bepalen de toekomst van de petparents en vissen en reptielen staan centraal in die evolutie”, stelt Pete Scott, President & CEO van APPA.
“Van grotere, geavanceerdere leefomgevingen tot sterke emotionele banden en zorg op lange termijn, vissen en reptielen spelen een betekenisvolle rol in miljoenen levens en creëren nieuwe kansen voor de huisdierensector.”
Het 2025 Fish & Reptile Report schetst een duidelijk beeld van de omvang van het vissen- en reptielenbezit in de Verenigde Staten en de trends die deze categorieën vormgeven. Volgens het rapport houden naar schatting 10 miljoen Amerikaanse huishoudens zoetwatervissen, 6 miljoen gezinnen reptielen en 2 miljoen huishoudens zeewatervissen. Opvallend is dat aquarianen in de VS steeds meer vissen toevoegen aan hun aquaria. Een ruime meerderheid van de visseneigenaars (77%) houdt inmiddels twee of meer vissen, een stijging van 7% sinds 2018. Het aantal Amerikanen met slechts één vis is in diezelfde periode met 19% gedaald. Daarnaast merkt men dat zeewaterliefhebbers steeds vaker over op grotere, high-endinstallaties overstappen. Zo beschikt 44% van de eigenaars over aquaria van 56 tot 125 gallon (ongeveer 210-475 liter), een groei van 10% ten opzichte van 2023. 34% van de Amerikaanse aquarianen bezit een aquarium van 126 gallon of meer (ongeveer 480+ liter). Dit aantal steeg trouwens met 17% in vergelijking met 2023.
Bij de Amerikaanse reptieleigenaars blijven schildpadden het populairst, het aantal hagedissen neemt dan weer af, terwijl slangen een sterke comeback (+22%) maken. Verder toont het rapport aan dat Gen Z uitgroeit tot een invloedrijke groep binnen de reptieleneigenaars. Ruim een derde van alle Amerikaanse reptieleneigenaars is een Gen Z'er, een toename van 27% ten opzichte van 2023. Voorts versterken de millennials hun dominantie in het houden van vissen. 46% van de eigenaars van zeewatervissen en 28% van de houders van zoetwatervissen zijn millenials, telkens een duidelijke stijging in vergelijking met 2023.
“Gen Z blijft huisdierenbezit prioriteit geven naarmate ze ouder worden”, aldus Ingrid Chu, Vice President Research Insights bij APPA. “Ze zijn een sterke kracht binnen de categorie reptielen, terwijl millennials hun aanwezigheid binnen aquaristiek uitbreiden. Samen stimuleren ze de betrokkenheid en de uitgaven. De data toont ook groeiende trend richting personalisatie, een teken dat eigenaars kwaliteit, maatwerk en verzorging steeds belangrijker vinden.”
Nog een opvallende vaststelling: meer dan de helft van de Amerikaanse aquarianen koopt geschenken voor zijn vissen: bij de zoutwaterliefhebbers is dat 71%, bij de eigenaars van zoetwateraquaria 'slechts' 44%. Ook reptieleneigenaars kopen graag een cadeau voor hun huisdier (64%). Gemiddeld besteden ze zelfs 34,20 dollar per cadeau, in 2023 was dat maar 24,10 dollar. Verder toont het rapport aan dat meer en meer aquarianen opteerden voor acrylaquaria en op maat gemaakte modellen. Ook aquariumverlichting is zowel bij de zoutwater- als zeewateraquaria aan een forse opmars bezig. Tot slot lezen we in het rapport dat Amerikaanse eigenaars van vissen en reptielen vertrouwen op fysieke winkels voor aankopen en informatie, maar zich anderzijds ook steeds vaker wenden tot digitale bronnen zoals sociale media.