Kinderdroom gerealiseerd
Sebastian Haep was al vertrouwd met de petcarebranche, want hij was zaakvoerder van dierenspeciaalzaak Zoobel in Sankt Vith.
“Mijn ondernemersbloed heb ik van thuis meegekregen. Onze familie baat al generaties lang supermarkten en kledingwinkels uit en als vierde generatie zet ik die ondernemerstraditie met trots verder. Dieren maakten altijd een wezenlijk deel uit van ons leven. We hadden honden, katten, knaagdieren en zelfs vissen en dankzij de paardenfokkerij van mijn zus bij Stall Haep was ook de paardenwereld nooit ver weg. Die liefde voor dieren zorgde ervoor dat ik als kind ervan droomde een eigen petshop te openen. Die droom kwam in mei 2022 ook effectief uit met de opening van dierenspeciaalzaak Zoobel hier in Sankt Vith. Kwaliteit, service, klantvriendelijkheid en dierenwelzijn stonden centraal in onze winkel. Het was in die periode dat ik voor het eerst winkels van Kölle Zoo bezocht en voor mij waren dat de perfecte voorbeelden van hoe een dierenspeciaalzaak eruit moet zien”, schetst Sebastian Haep.

Meteen klik met Kölle Zoo
Toen Sebastian Haep besloot om Zoobel uit te breiden, ging hij op zoek naar de juiste partner en kwam hij in contact met Kölle Zoo.
“Na onze allereerste ontmoeting was het voor mij duidelijk dat het een perfecte match was, zowel professioneel als persoonlijk. Onze visies over het uitbaten van een dierenspeciaalzaak sluiten naadloos op elkaar aan. Tevens leven bij Kölle Zoo dezelfde waarden die onze familie al generaties lang hooghoudt. Bovendien zijn we beiden familiebedrijven, waardoor de samenwerking des te hechter voelt. Dit leidde tot de beslissing om de deuren van Zoobel te sluiten en de zaak onder de vlag van Kölle Zoo te heropenen. Vandaag ben ik bijzonder trots om als eerste franchisepartner van Kölle Zoo hun unieke concept naar België te mogen brengen. Na de intensieve weken van voorbereiding en het opbouwen van de nieuwe winkel ben ik meer dan ooit overtuigd dat ik de correcte beslissing heb genomen. Ik kijk dan ook vol vertrouwen uit naar een succesvolle toekomst.”

Duitse succesformule naar België brengen
In Sankt Vith test Kölle Zoo voor het eerst een franchiseconcept uit en dit meteen in een nieuw land. “De expansie naar België is nochtans logisch”, legt Sebastian Haep uit. “De behoeftes en verwachtingen van de Belgische pet parents lijken sterk op die van de Duitse. Hierdoor kan Kölle Zoo het concept dat ze in Duitsland voeren hier grotendeels behouden. Er werden alleen kleine aanpassingen in het assortiment en de diepgang ervan doorgevoerd, zodat het optimaal past bij de beschikbare winkelruimte en er een uitstekende winkelervaring wordt gegarandeerd. De nieuwe vestiging in Sankt Vith sluit naadloos aan bij de strategie van Kölle Zoo: ze versterkt de aanwezigheid op strategische locaties en stelt een nieuw publiek in staat het uitgebreide assortiment aan producten en diensten te ontdekken. Tegelijkertijd verstevigt deze winkel de reputatie van Kölle Zoo als een van de toonaangevende dierenspeciaalzaken in Europa. Bovendien helpt de stap om het marktaandeel te vergroten, de merkbekendheid te versterken en klanten over de landsgrenzen heen een consistente, hoogwaardige winkelervaring te bieden. Kölle Zoo ziet het ook als een meerwaarde voor hun franchiseconcept dat ik de Belgische retailmarkt goed ken en via Zoobel een uitgebreide ervaring in de petcarebranche meebreng. Er zijn trouwens al plannen voor extra gezamenlijke vestigingen in Duitstalig België en het Groothertogdom Luxemburg. Het feit dat het Kölle Zoo-concept erg makkelijk schaalbaar is, maakt dat het probleemloos op andere locaties in België kan worden uitgerold.”

Informeren en inspireren
Kölle Zoo Sankt Vith wil zich onderscheiden door een breed, gevarieerd aanbod en een klantgerichte dienstverlening.
“Kölle Zoo staat bekend om zijn zorgvuldig samengesteld assortiment met hoogwaardige producten, die nauwkeurig aansluiten op de behoeften van huisdiereigenaren. Ons aanbod varieert van voeding en non-foodartikelen tot levende dieren, waarbij trends en seizoensgebonden thema’s op een aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. Zo ontstaat een boeiende winkelbeleving, die zorgt dat de klant nieuwe producten ontdekt en geïnspireerd wordt. Naast een uitgebreid assortiment ligt de nadruk ook op een persoonlijke service en deskundig advies. Ons goed opgeleid personeel is gepassioneerd en erg toegankelijk, wat maakt dat het de huisdierenliefhebber grondig en deskundig kan begeleiden. Duidelijke interne processen en voortdurende bijscholing zorgen ervoor dat de merkfilosofie van Kölle Zoo tastbaar en levendig aanwezig is op de winkelvloer”, aldus Sebastian Haep.

Passie voor dieren duidelijk voelbaar
De nieuwe Kölle Zoo-winkel richt zich vooral op huisdiereigenaars binnen een straal van zo’n 50 kilometer rond Sankt Vith.
“Kenmerkend voor onze shop is de gezellige, uitnodigende sfeer die een bezoek meteen aangenaam maakt. Het Kölle Zoo-motto ‘Herz und Verstand für Tiere’ wordt op verschillende manieren weerspiegeld in de zaak: via het brede en doordachte assortiment, de zorgvuldig verzorgde presentatie van levende dieren en de moderne, coherente winkelinrichting. Op deze manier biedt Kölle Zoo een unieke combinatie van kwaliteit, zorg en klantbeleving die bezoekers ongetwijfeld inspireert en bijblijft”, besluit Sebastian Haep.