Vakbeurs EuroShop viert in 2026 60 jaar retailinnovatie

Nieuws

Vakbeurs EuroShop viert in 2026 60 jaar retailinnovatie

15/09/2025

In 1966 werd in Düsseldorf de eerste editie van EuroShop georganiseerd. Wat toen begon met 330 exposanten en 30.000 bezoekers, is in zes decennia uitgegroeid tot de wereldwijde nummer één vakbeurs voor retailinnovatie. Van winkelinrichting en kassa’s tot digitale technologie, duurzaamheid en beleving: EuroShop is altijd het platform geweest waar de grote veranderingen in retail zichtbaar werden.

 

 

In februari 2026 blaast EuroShop zestig kaarsjes uit met een jubileumeditie die volledig in het teken staat van de toekomst van de sector. Van 22 tot 26 februari 2026 transformeren de beursgebouwen in Düsseldorf tot een Global Retail Festival met ruim 1.900 exposanten uit meer dan 60 landen. Naast de indrukwekkende beursvloer kunnen bezoekers rekenen op een uitgebreid randprogramma met 7 podia, innovatieve special areas, zoals het Designers’ Village en de gloednieuwe VM Experience, inspirerende store tours door Düsseldorf en speciale netwerkformats.

 

EuroShop heeft door de jaren heen steeds de grote trends en uitdagingen van de sector weerspiegeld. In de jaren ’70 maakte de beurs ruimte voor modulair winkeldesign en elektronische kassa’s, in de jaren ’80 voor barcodes en cashless betalen, in de jaren ’90 voor merkbeleving en de eerste virtual reality toepassingen. Het nieuwe millennium bracht RFID, e-commerce en omnichannel, terwijl duurzaamheid, energiebeheer en digitalisering vandaag centraal staan. Die rol als inspiratiebron en innovatiemotor maakt EuroShop uniek. 
Tegelijkertijd is EuroShop uitgegroeid tot een internationale familie: in 1997 werd EuroCIS gelanceerd als aparte technologiebeurs, later volgden spin-offs, zoals China in-store en in-store Asia. Het 60-jarig jubileum markeert ook de start van een nieuw hoofdstuk, want in oktober 2026 beleeft EuroShop Middle East zijn première in Dubai, een duidelijk signaal van de wereldwijde relevantie van de vakbeurs.

 

 

EuroShop is dus al zestig jaar meer dan een vakbeurs. Het is een ontmoetingsplek voor de wereldwijde retailcommunity, een bron van inspiratie en een platform voor innovatie. Of, zoals een journalist het ooit treffend verwoordde: “De uniformiteit van het stilstaande beeld heeft plaatsgemaakt voor individualiteit en de moed om risico’s te nemen, op een schaal die zelfs experts niet hadden verwacht.”

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.