Outdoor living wordt steeds meer een uiting van de moderne levensstijl en biedt nieuwe kansen voor de handel en industrie. spoga+gafa 2025 liet duidelijk zien hoe het belang van het buitensegment verandert en welke invloed dit in de toekomst op de markt zal hebben. Na 3 intensieve en succesvolle beursdagen trekt de toonaangevende wereldbeurs voor tuinlifestyle en barbecues een positieve balans. Met circa 26.000 vakbezoekers uit meer dan 100 landen en meer dan 1.600 exposanten uit binnen- en buitenland bevestigt spoga+gafa haar positie als toonaangevend platform van de tuinbranche. Tot de belangrijkste bezoekende landen behoorden Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk, Polen, evenals de VS, Australië en Canada. Dit is een opmerkelijk resultaat gezien de economische onzekerheid en geopolitieke uitdagingen en kan worden gezien als een positief signaal voor de nieuwe beursplanning.
De beurs richtte zich op thema’s die momenteel erg actueel zijn de tuinbranche: de wens naar emotionele relevantie, strategische oriëntatie en marktgerichte innovaties. “In een jaar dat nog steeds wordt gekenmerkt door economische terughoudendheid, onderstreepte spoga+gafa de sleutelrol die het speelt als internationaal ontmoetingspunt voor de branche”, aldus Oliver Frese, Chief Operating Officer van Koelnmesse. “Dit succes benadrukt niet alleen de internationale relevantie van het evenement, maar staat ook voor een zichtbare transformatie die we de komende jaren consequent met spoga+gafa zullen vormgeven. Vooruitgang is niet mogelijk zonder verandering”, vat Frese het samen.
Voor 2026 wil spoga+gafa uitpakken met herzien concept waarbij de focus op duurzaamheid en marktgerichtheid ligt. Daarmee speelt de beurs in op de vaak geuite wensen van de branche naar een duidelijkere structuur, sterkere doelgroepgerichtheid en een gericht antwoord op veranderende vrijetijdsbesteding en consumentengedrag. Zo krijgt het segment 'Outdoor Adventure' vanaf 2026 een eigen hal, als aanvulling op de gevestigde themagebieden 'Living', 'Creation & Care' en 'BBQs'. In deze nieuw hal komen avontuur, activiteiten en outdoor lifestyle samen met productinnovatie en community building. Het idee hierachter: het buitensegment wordt een ervaringsgebied voor beweging, balans en beleving. spoga+gafa breidt zo gericht haar doelgroepen uit met outdoorretailers, contentcreators en merken die het thema Outdoor Adventure op emotionele manier willen presenteren en een ander verhaal willen vertellen.
Ook het outdoormeubelsegment krijgt een nieuwe opzet. In Hal 9 komt er een gecureerde beursoppervlakte exclusief voor fabrikanten van outdoormeubelen, die uitblinken in duurzame productie, korte leveringsroutes en hoogwaardig design. Deze focus op herkomst, kwaliteit en stijl versterkt niet alleen de Europese markt, maar zorgt ook voor een duidelijk profiel op de internationale beursmarkt. Ook andere productsegmenten zullen een nieuwe invulling krijgen. Het thema Aziatische inkoop (Asia-Sourcing) bijvoorbeeld wordt voortaan gebundeld in een eigen hal onder de naam 'Garden Sourcing Hub', speciaal gericht op internationale inkopers. Daarnaast zal vanaf 2026 elke twee jaar de 'Flavour Market' zorgen voor een sterkere koppeling binnen de BBQ-hal tussen barbecuetechnologie, het culinaire aanbod en het cross-sellingpotentieel.
De volgende spoga+gafa vindt plaats in Keulen van maandag 22 juni tot woensdag 24 juni 2026. Dit wordt vanaf nu de standaardplanning voor even jaren. In oneven jaren start de beurs voortaan op een dinsdag. Deze flexibele planning garandeert een hoge internationale deelname, een optimale reisplanning en de best mogelijke afstemming met concurrerende vakbeurzen.