Volgens het nieuwe World Market for Pet Care 2025-rapport van Euromonitor International vertegenwoordigt de wereldwijde markt van huisdierbenodigdheden momenteel een waarde van ruim 207 miljard dollar. Daarnaast merkt het internationale marktonderzoeks- en data-analysebedrijf een duidelijk stijgende populariteit van katten. Zo vormt kattenvoeding de snelst toenemende categorie. Tussen 2020 en 2025 noteerde het een gemiddelde jaarlijkse groei van 6% tegenover 3,8% voor hondenvoeding. Dat meer consumenten voor katten in plaats van honden kiezen is vooral ingegeven door de lagere kosten en de mindere dagelijkse zorg. Euromonitor verwacht dat de verkoop van kattenvoeding tot 2030 jaarlijks met 4 procent blijft stijgen.
“De econonomische onzekerheid laat zich steeds meer voelen in de petcaresector. In het verleden toonde de markt zich erg veerkrachtig, maar nu constateren we toch dat de consumenten minder tolerant zijn ten opzichte van de voortdurende prijsstijgingen, want die zetten hun budget fors onder druk”, stelt Sahiba Puri, global insight manager bij Euromonitor.
De toegenomen ‘kattenvoorkeur’ is zelfs zichtbaar in traditionele hondenmarkten als Noord-Amerika en West-Europa. In een groeimarkt als Azië-Pacific versterken de regelgeving en de religieuze voorkeuren dan weer de opmars van katten. Ondanks de groei van kattenvoeding behoudt hondenvoeding de leidende positie in het totale petfoodvolume. De verwachting is dat hondenvoeding in 2030 nog steeds zal instaan voor 66 procent van de wereldwijde petfoodafzet. Euromonitor geeft wel aan dat de samenstelling van de hondenpopulatie in Noord-Amerika sterk wijzigt. Het aandeel grote honden zal er teruglopen van 32% in 2020 naar 20% in 2030. Bij kleine honden noteren we de omgekeerde beweging: hun aandeel stijgt van 42% in 2020 naar 46% in 2030.