Met de opening van de nieuwste vestiging in Saint-Alban-Leysse (Savoie) op 24 oktober jl. bereikte het Franse Animalis de mijlpaal van 100 winkels. Hiermee onderstreept de keten haar groeidynamiek, ondanks het uitdagende retailklimaat. In het afgelopen jaar werden meer dan 30 nieuwe filialen geopend, wat de kracht van het bedrijfsmodel – gebaseerd op toegankelijkheid, nabijheid en klantgerichtheid – bevestigt. Sinds de overname door de Emefin-groep in 2021 volgt Animalis een gecontroleerde expansiestrategie met een focus op stadscentra, waar het zijn positie als toonaangevende gespecialiseerde keten verstevigt. De keten wil dierenwelzijn voor iedereen bereikbaar maken, met een compleet aanbod van voeding, verzorging, hygiëne, accessoires en diensten in de winkel en dit tegen eerlijke prijzen.
Tegelijk investeert Animalis sterk in digitalisering. Het e-commerceplatform, goed voor bijna 10% van de omzet, biedt moderne diensten, zoals Click & Collect en ship-from-store, waardoor snelle levering wordt gecombineerd met efficiënt voorraadbeheer. Het loyaliteitsprogramma van de keten biedt klanten bovendien 5% permanente cashback, waarmee de klantbinding verder wordt versterkt.
Animalis profileert zich ook als een betrokken en solidaire keten. Via het platform Animalis-adoption.com zijn inmiddels meer dan 2.500 adopties gerealiseerd. Het programma Animalis Solidaire ondersteunt meer dan 800 verenigingen en in 2025 werden 280.000 maaltijden verdeeld, naast tal van lokale initiatieven zoals adoptiedagen en inzamelacties in de winkels.
“Winkels openen, banen creëren, investeren in omnichannel en verantwoordelijk adopteren ondersteunen, dat is onze manier om concreet te voldoen aan de verwachtingen van de Fransen en hun huisdieren”, stelt Frédéric Le Guen, bestuurder van Animalis.