Ecopots zet in op de kracht van de 'silent salesman'

Nieuws

Ecopots zet in op de kracht van de 'silent salesman'

27/05/2025

In het huidige retaillandschap speelt productpresentatie een cruciale rol, en gezien
het type van producten misschien nog wel meer in de tuinbranche. Wanneer fysieke
winkelmedewerkers niet altijd beschikbaar zijn om toelichting te geven, wint de
‘silent salesman’ aan belang: het product en zijn presentatie moeten voor zich spreken. Ecopots speelt hier strategisch op in met een reeks gerichte innovaties, zowel op vlak van product, verpakking als POS-presentatie.

 

Over de jaren heen wist Ecopots de schappenplannen verder te optimaliseren, onder het credo ‘from good to great’ en deed het ook beroep op specialisten, zoals het Antwerpse agentschap Blackbirds. Zij weten wetenschap en data rond retailinrichting samen te brengen en in te zetten voor realisaties in de praktijk. Blackbirds wist voor Ecopots te bepalen, via het data-analyse-platform iVisual, welke kleuropstellingen het best presteren in het schap; waardevolle inzichten die rechtstreeks bijdragen aan een sterkere visuele impact en conversie op de winkelvloer. Finaal vinden klanten sneller hun weg naar het juiste product. Een recente case uit Ierland bracht aan het licht dat door de aanbeveling rond planogrammen te volgen 30% meer omzet werd gegenereerd. 

Om afdrukken op de rand van de potten tijdens transport te vermijden, zijn de modellen voortaan voorzien van hogere stapelvoetjes. Voor de potten zonder stapelvoetjes (met ronde bodem) zijn er transparante, beschermende ‘dots’ aan de binnenzijde om geen lijnvorming te krijgen. Ook de kartonnen communicatiewikkel rond de potten kreeg een doordachte update. Hij is nu dunner, wat bijdraagt aan het verminderen van verpakkingsafval. In lijn met het vernieuwde concept van de
‘silent salesman’ ontwikkelde Ecopots een nieuwe labeling. Elke pot bevat voortaan
aan de binnenkant een korte, duidelijke omschrijving die de USP’s toelicht en het
verhaal van duurzaamheid en design uitdraagt. Een QR-code biedt toegang tot
oppotinstructies en verzorgingstips online. De vernieuwde ‘bow ties’ blijven bovendien
netjes in vorm en krullen niet langer op, wat zorgt voor een verzorgde en professionele presentatie op het inkelpunt.

 


Zelfs de afwerking kreeg aandacht: voortaan is ook de binnenzijde van de pot tegen de bovenrand geschuurd. Dat geeft het geheel een verfijnde, hoogwaardige uitstraling die perfect aansluit bij het herkenbare Ecopots-karakter. De rand is niet enkel esthetisch een surplus, maar is ook functioneel: hij geeft de ideale vulhoogte aan.
Emmanuel Devriendt, CEO licht toe: “Met deze gecombineerde aanpak  - productoptimalisatie, slimme presentatie en datagestuurde schappeninrichting – bevestigt Ecopots zijn ambitie om duurzame oplossingen niet alleen strak, maar ook commercieel doeltreffend en klantgericht in de markt te zetten.”


Ecopots focust op expansie in andere landen, maar houdt zeer zeker ook vast aan thuismarkt België. Daar waar het allemaal begon en Ecopots groot werd, dankzij de vele zeer gewaardeerde partners. Het blijft een markt waar volop op ingezet wordt, om samen met de partners het ‘silent salesman’-principe uit te rollen. En het te laten fungeren als voorbeeld voor elders. Om haar partners te ondersteunen heeft Ecopots ook hard geklust aan een PIM, Product Information Management. Dat nieuwe centrale platform biedt eenvoudig toegang tot alle productcontent van Ecopots op één overzichtelijke plek, die continu geactualiseerd wordt. De partners, zowel retailers met fysieke verkooppunten als online shops, vinden er hoogwaardige foto’s, video’s en uitgebreide productbeschrijvingen, content voor sociale media en andere marketingtoepassingen.

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.