Het was een bijzondere editie van de Dibevo-Vakbeurs. Na tien jaar streek de vakbeurs weer neer in een volledig vernieuwde Evenementenhal Gorinchem. De uitstraling was professioneler dan ooit. Bedrijven presenteerden zich met uitgebreide, creatieve stands, soms ware kunststukjes. Het bezoekersaantal van 4000 bleef ook dit jaar overeind, ondanks het stralende weer op zondag. Daarmee bevestigt de vakbeurs opnieuw haar waarde als ontmoetingsplek voor de huisdierenbranche. De vele gesprekken, deals en nieuwe connecties maakten duidelijk dat de beurs springlevend is. Bijna 90% van de bezoekers beoordeelde de vakbeurs met 4 tot 5 sterren.
“Het was fantastisch om te zien dat er tussen de gevestigde namen zoveel kleinere nieuwkomers aanwezig waren”, zegt Dibevo-voorzitter Gijs van den Assum. “Dat geeft de branche nieuw elan. Je merkt ook dat de lat elk jaar hoger wordt gelegd. Dat zag je zowel in de grotere als kleinere stands op de vakbeurs.”
(Alle foto's: doc. Norbert Waalboer Fotografie)
De beurs stond bol van de positiviteit. Zo was er een complimentenwand waar bezoekers een bedankje konden achterlaten, en liepen er de hele dag complimentenmakers in felrode outfits rond. Hun missie: bezoekers en exposanten verrassen met een oprecht compliment. En dat werkte aanstekelijk: overal op de beursvloer zag je mensen zichtbaar opveren. Het paste perfect bij het beursthema Make me smile.
Enkele honderden bezoekers brachten tijdens de vakbeurs hun stem uit op het ‘beste product’ van het ronde BLIKVANGERS-paviljoen. Per beursdag viel er een Samsung The Frame-tv te winnen; twee gelukkige stemmers zijn inmiddels blij gemaakt met hun prijs. De stemmen lieten dit jaar een mooi verspreid beeld zien: bijna elk product kreeg waardering van het publiek. Omdat er daardoor niet één duidelijke top 10 uitkwam, besloot de vakjury alle producten nog eens zorgvuldig te bekijken. Na uitgebreid overleg kwamen ze tot de volgende uitslag.
V.l.n.r.: Gerrit Hofstra, Huub Rohof, Marleen van Baal, Els Laroy, Dibevo-voorzitter Gijs van den Assum, Thomas Van Nielandt en Mayke van der Sluis-Rensen.
De winnaar van de Best of Show Award 2025 werd uiteindelijk het Belgische Laroy Group. Het bedrijf sleepet de award in de wacht met de Garden Bites Junior en Senior: vegetarische dental snacks speciaal voor puppy’s en oudere honden, ideaal voor viervoeters met voedselallergieën en een speelse manier om het gebit gezond te houden. De jury prees vooral de duidelijke en doelgerichte uitvoering van het Garden Bites-concept. Een aantrekkelijk product dat perfect in de dierenspeciaalzaak past.
Naast de winnaar koos de jury ook twee runners-up. De eerste was Pawzler van Warmako, een interactieve puzzel die steeds anders kan worden ingericht en uitgebreid met andere sets. Een slimme vorm van verrijking, al benadrukte de jury dat honden hierbij wel begeleiding nodig hebben van hun baasje om frustratie bij het dier te voorkomen. De andere runner-up was het magnetisch Y-tuig van Petlando. Deze is speciaal ontwikkeld voor baasjes die moeite hebben met het aan- en afdoen van een hondentuig. Het Y-tuig heeft handige magnetische sluitingen in plaats van gespen. Dankzij een grijpsysteem klikken de sluitingen stevig en robuust vast. Volgens de jury een product dat heel mooi inspeelt op een specifieke behoefte.
De jury bestond trouwens uit Huub Rohof (voorheen commercieel directeur bij onder meer AniDis, EcoStyle en Agri Retail), Marleen van Baal (coach voor huisdierprofessionals en eigenaar van Hond InZicht, HondZakelijk en Hersenwerk voor dieren), Mayke van der Sluis-Rensen (directeur van Aeres MBO Barneveld) en Gerrit Hofstra (adjunct-secretaris wet- en regelgeving levende dieren en planten bij Dibevo).