De toekomst van huisdierwelzijn is persoonlijk, doelgericht en voortdurend in ontwikkeling

Nieuws

De toekomst van huisdierwelzijn is persoonlijk, doelgericht en voortdurend in ontwikkeling

Pet
20/05/2025

In 2025 staat gezondheid voor huisdiereigenaren boven alles. Baasjes beschouwen voeding steeds vaker als de basis voor de gezondheid van hun dieren. Dit legt de basis voor een groeiende markt van welzijnsgerichte producten voor huisdieren, om te voldoen aan de stijgende vraag van baasjes die petfood benaderen zoals hun eigen voeding. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van het Global Pet Nutrition Insights Report 2025 van petfoodproducent ADM, dat deze week werd gepubliceerd.

 

In 2025 is de link tussen voeding en algemene gezondheid van huisdieren een bepalende factor in aankoopbeslissingen van consumenten. Eigenaars zoeken oplossingen, die aansluiten bij hun eigen gezondheidsprioriteiten. Het aanbod van ADM helpt klanten om aan deze vraag te voldoen.
"Het rapport bevestigt veel van wat we al weten en waar ons Pet Nutrition-team op focust," zegt Jorge Martinez, president van Pet Nutrition bij ADM. "Gepersonaliseerde formules, gerichte welzijnsoplossingen en onze volledige ingrediëntenvoorraad geven ADM het voordeel om trendy producten voor huisdieren te leveren aan consumenten én klanten."

 

Uit het rapport blijkt onder meer dat 85% van de huisdiereigenaren vindt dat goede voeding en supplementen net zo belangrijk voor hun dieren als voor zichzelf. 78% wil producten die mogelijk de levensduur van hun huisdier verlengen. 77% van de Amerikaanse huisdiereigenaren is bereid meer te betalen voor gezondere voeding. Voorts blijkt dat de 2 grootste zorgen van consumenten over hun huisdieren een gezonde veroudering en een algemene gezondheid zijn. Dit plaatst wetenschappelijk onderbouwde voeding als het fundament van huisdiergezondheid.

ADM ziet ook 3 belangrijke trends in de petfoodsector:

  • Ingrediënten die werken

Huisdiereigenaren zoeken naar functionele voordelen, zoals ondersteuning van de gezondheid en het immuunsysteem. Functionele voordelen zijn de belangrijkste reden bij 95% van de supplementaankopen. Tevens is er een groeiende vraag naar herkenbare, natuurlijke ingrediënten

  •  Personalisatie wordt essentieel

Soortspecifieke formules vervangen de one-size-fits-all-aanpak. Voeding die specifiek afgestemd is op een bepaalde levensface wint aan populariteit, met oplossingen voor welzijn vanaf pup- en kittenleeftijd tot seniorhonden- en katten.

  • Kwaliteit binnen bereik

Ondanks prijsgevoeligheid blijft de gezondheid van huisdieren een prioriteit. Consumenten zoeken waarde zonder in te leveren op welzijnsvoordelen (en zijn bereid minder te betalen voor huismerken die dezelfde voordelen bieden). Claims, zoals 'natuurlijk' en 'minimaal bewerkt' spreken sterk aan. 

 

Naarmate consumenten steeds meer waarde hechten aan '100% natuurlijke' en minimaal bewerkte ingrediënten in petfood – net zoals in hun eigen voeding – zullen succesvolle petfoodmerken in 2025 inzetten op wetenschappelijk onderbouwde producten met herkenbare, voedzame ingrediënten, die gericht zijn op het welzijn van huisdieren.

 

 

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.