“De bundeling van aanbod, innovatie en expertise maakt van ANIDO 2026 een must‑visit voor elke petcare‑ondernemer”

Nieuws

“De bundeling van aanbod, innovatie en expertise maakt van ANIDO 2026 een must‑visit voor elke petcare‑ondernemer”

15/12/2025

Binnen iets meer dan een maand is het opnieuw zover. Op zondag 25 en maandag 26 januari 2026 verzamelt de petcarebranche zich in Kortrijk Xpo voor de 24ste editie van ANIDO, de toonaangevende vakbeurs voor petcareprofessionals uit de Benelux en Noord-Frankrijk. Met meer dan 160 exposanten belooft deze editie de grootste ooit te worden. Voor Pet & Garden Pro is dat meteen de aanleiding om langs te gaan bij Erik Lambrecht, voorzitter van de ANIDO-stuurgroep, en vooruit te blikken op het event.



Pet & Garden Pro: Voor we dieper ingaan op ANIDO 2026, hoe kijk je eigenlijk terug op 2025?
“We hebben allen een uitdagend jaar achter de rug. Tijdens mijn vele businesstrips voor mijn job bij Versele-Laga zag ik dikwijls de bevestiging dat we vandaag in een steeds sterker gepolariseerde omgeving leven. Tegenstellingen tussen groepen mensen en meningen worden vaak extreem uitvergroot, wat leidt tot een uitgesproken ‘wij-zij’-denken. Hierdoor verdwijnt de ruimte voor nuance, lopen standpunten verder uiteen en wordt de dialoog moeilijker. Dit veroorzaakt spanningen en conflicten in onze samenleving en schept geen gunstig klimaat voor het consumentenvertrouwen. Denk maar aan de vele oorlogen, de tarieven van Trump en andere geopolitieke factoren. Bovendien is de algemene economische context allesbehalve rooskleurig, wat bijdraagt aan grote onzekerheid bij de consument. Na de hausse van de Covid-periode zijn we nu teruggekeerd naar het niveau van 2019, wat betreft het huisdierenbezit en de uitgaven die daarmee gepaard gaan. Tegelijkertijd zijn de algemene kosten, zoals lonen, IT, logistiek en verzekeringen, zowel voor de fabrikanten en leveranciers als de verkooppunten, sterk gestegen. Daarnaast vormt de strengere wetgeving, waaraan de industrie, groothandels en dierenspeciaalzaken moeten voldoen, een belangrijke bijkomende kostenfactor.
Verder heeft de soms onterecht opgeklopte stemmingmakerij rond het importeren, kweken, verhandelen, transporteren, verkopen en houden van huisdieren door een kleine, maar goed georganiseerde groep mensen, geleid tot voorstellen voor het invoeren van positieflijsten en soms overdreven regelgeving, bijvoorbeeld rond de grootte van kooien. Dit alles heeft geresulteerd in een krimpende markt, waarbij vooral de verkoop van toebehoren het zwaarst werd getroffen. Die aankopen kan de consument immers makkelijker uitstellen. Op het vlak van voeding zagen we stabiliteit of soms zelfs lichte volumeverliezen, aangezien kleine hondenrassen het populairst geworden zijn. Wellicht heeft het kattensegment zich in deze uitdagende periode nog het best weten te handhaven.”

 


Erik Lambrecht

 

Pet & Garden Pro: Je geeft aan dat de petcaremarkt een jaar vol uitdagingen achter de rug heeft. Toch weet ANIDO opnieuw een sterke groei in het aantal exposanten te realiseren en een aantrekkelijk deelnemersveld samen te brengen. Wat ziet u als de belangrijkste reden voor dit succes?
“Als ANIDO-stuurgroep zijn we bijzonder verheugd met de mooie groei qua aantal exposanten en het feit dat we de kaap van 160 standhouders zullen ronden. In uitdagende tijden gaan veel fabrikanten en leveranciers – terecht – op zoek naar nieuwe klanten en betere of andere distributeurs. Dat is volgens mij de belangrijkste reden voor deze significante toename. Daarnaast blijft ANIDO een beurs die innoveert, tijdig prospecteert en kan rekenen op een sterk team. Dit alles zorgt ervoor dat de bezoekers met een goed gevoel huiswaarts keren. De tevredenheidsscore van de bezoekers over de vorige editie, namelijk 8 op 10 is daar het levende bewijs van”, benadrukt Erik Lambrecht.


Pet & Garden Pro: Ook voor de uitbaters van dierenspeciaalzaken was het een jaar vol dynamiek, met consumenten die – zeker op het vlak van accessoires – wat voorzichtiger kozen. Dat maakt beursbezoeken soms een afweging. Waarom is het voor de petcare‑ondernemer juist nu zo waardevol om ANIDO te bezoeken en nieuwe kansen te ontdekken?
“De laatste jaren is het distributie- en retaillandschap sterk gewijzigd. Denk maar aan het belangrijke marktaandeel dat e-commerce heeft ingenomen, de verdere schaalvergroting bij geïntegreerde speciaalzaken en de opkomst van businessmodellen waarbij sommige fabrikanten rechtstreeks aan de consument leveren. Bovendien gaat alles veel sneller en vindt de eindconsument een enorme hoeveelheid informatie en productervaringen op het internet. In de toekomst zal artificiële intelligentie hierin bovendien een grote rol spelen. Gezien de snelle evolutie, de steeds veeleisendere consument en de opkomende tendensen is het voor iedere dierenspeciaalzaak essentieel om regelmatig zichzelf, de aanpak en het assortiment kritisch te evalueren. Alleen zo kan men mee evolueren met de markt en zelfs beter presteren dan voorheen. Vragen die bij die introspectie zeker aan bod moeten komen zijn:
• Wat kan ik verbeteren?
• Hoe kan ik mijn klanten binden aan mijn zaak?
• Hoe kan ik via een eigen nieuwsbrief mijn klanten regelmatig bereiken?
• Hoe kan ik inspelen op de e-commercetrend?
• Wat zijn de voordelen van verkoop van levende dieren in een DSZ?
Wat dat laatste betreft: ondernemers met diepgaande kennis van dieren én hun verkoop kunnen tot 15% extra omzet realiseren binnen een volledige dierenspeciaalzaak. Volgens mij vormt Anido, door de brede waaier aan productcategorieën en services, het perfecte platform om op een aantal van deze vragen/uitdagingen een antwoord te vinden. Daarnaast is het de ideale plek om collega’s te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. Bovendien draagt het initiatief ‘Meet The Experts’ bij aan het toelichten van belangrijke trends en opportuniteiten. Zo kan de dierenspeciaalzaak uitgroeien tot een echte ‘belevings- & expertisewinkel’, waar de vakman met kennis van zaken de steeds veeleisendere eindconsument kan adviseren en begeleiden in zijn aankopen. Dit vormt de grootste troef van de vakhandel ten opzichte van de grootdistributie. Een ANIDO-bezoek biedt dus een grote toegevoegde waarde, wat maakt dat dierenspeciaalzaken dus zeker 25 en 26 januari in hun agenda moeten aanstippen”, aldus Erik Lambrecht.

 


Afsluiten doet Erik Lambrecht nog met een dankwoord.
“In naam van Kortrijk Xpo en de stuurgroep van ANIDO wil ik de vele standhouders danken. Zij pakken op ANIDO telkens op een professionele manier uit met vernieuwende en boeiende concepten, die de markt verrijken en tegelijk een concrete meerwaarde bieden voor het dagelijks beheer van een dierenspeciaalzaak. Bovendien zorgt die aanpak iedere keer voor een boost van vernieuwing en drive binnen onze huisdierensector! En natuurlijk zou ANIDO niets zijn zonder de bezoeker. Dus ook 5000 maal dank aan alle dierenspeciaalzaken en petcare-ondernemers die de vakbeurs tweejaarlijks bezoeken”, besluit Erik Lambrecht.

 


ANIDO 2026 in het kort
Wat: De toonaangevende tweejaarlijkse vakbeurs voor de huisdierensector in de Benelux en Noord-Frankrijk.
Locatie: Kortrijk Xpo, Kortrijk.
Datum: Zondag 25 en maandag 26 januari 2026.
Openingsuren: Elke dag van 9 tot 18 uur.
Toegang: Gratis voor professionals (en starters) uit de branche mits voorregistratie op www.anido.be. De toegang vanuit ANIDO tot de vakbeurs DIY, Pro & Garden op maandag 26 januari is enkel toegelaten voor bezoekende doe-het-zelfzaken, hypermarkten en tuincentra

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.