Chris Van Wesemael nieuwe Directeur van de Belgische Tuincentra Vereniging

Nieuws

Chris Van Wesemael nieuwe Directeur van de Belgische Tuincentra Vereniging

14/05/2025

BTV, de belangenorganisatie van de Belgische tuinsector, zal vanaf 15 mei geleid worden door Chris Van Wesemael, die 30 jaar ervaring in de Garden, DIY en bredere Home Improvement-branche meebrengt. Tevens is hij oprichter en managing director van Retail e-Motion, een strategisch consultancybureau dat zich richt op business development voor lokale en internationale bedrijven en kmo’s, zowel retailers als toeleveranciers. Hij werkte ook geregeld voor belangenorganisaties, zoals Comeos, Gondola, HIMA Benelux, Febelux, Interieurunie en natuurlijk ook de Belgische Tuincentra Vereniging. Zo voerde hij in 2024 als expert ter zake nog een grootschalig onderzoek naar de tuinconsument uit in opdracht van BTV. Chris Van Wesemael volgt Dirk Ballekens op, die zich na bijna 5 jaar verder wiloespitsen op zijn steeds groeiende activiteiten als pompoenkweker en lesgever voor agrarische vormingsinstellingen.


Luc Eeckhoudt, voorziƩer van de Raad van Bestuur van BTV: “We danken Dirk voor de jaren inzet en de groei en professionalisering van de vereniging die hij bewerkstelligde. Als opvolger zochten we een ervaren, strategische maar tegelijk ook hands-on manager die de sector kent, perfect tweetalig is en de uitdaging kan aangaan om BTV verder te doen groeien. Dat Chris ook internationale ervaring telt en reeds goed gekend is door veel van onze leden is mooi meegenomen. We zijn ervan overtuigd dat we samen met hem de tuincentra en de tuinbranche in het algemeen in deze toch wel uitdagende tijden, aan belang en uitstraling zullen doen winnen.”

 

Dirk Ballekens stond ruim 5 jaar aan het roer van BTV-ABJ, maar heeft de fakkel nu door aan Chris Van Wesemael.

 

Chris zelf formuleert het zo: “Toen ik het vertrek van Dirk vernam, was ik meteen enthousiast om hem op te volgen, hoewel grote schoenen moeten gevuld worden. Retail en de tuinsector in het bijzonder, staan voor grote uitdagingen: vele familiebedrijven zitten momenteel in de fase van opvolging, er zijn de nieuwe regels m.b.t. duurzaamheid en vergroening, er is de druk van e-commerce en er is een consolidatiebeweging in deze markt die stilaan op gang komt. Dat zijn tegelijkertijd opportuniteiten. Een sterke beroepsorganisatie kan en moet haar leden daar
voldoende ondersteuning bij bieden. Er is nood aan kennis en opleiding, (h)erkenning bij de consument en het verdedigen van de belangen bij de overheid. Dat kan enkel met een sterke vereniging, die door de sector breed gedragen is. Eén van mijn eerste bekommernissen is daarom het uitbreiden van het ledenbestand waarbij de slogan “élk tuincentrum lid” de leidraad is.”

 

Chris zal vanuit zijn vennootschap op zelfstandige basis zijn diensten aan BTV verlenen. Dat biedt het voordeel dat hij zijn bredere kijk op retail behoudt en ten dienste van de tuinbranche kan gebruiken. 

Gerelateerd nieuws

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.