De komende editie van ANIDO, de toonaangevende tweejaarlijkse vakbeurs voor de huisdierensector in de Benelux en Noord-Frankrijk, belooft de bezoekers opnieuw veel inspiratie te bieden. Op zondag 25 en maandag 26 januari 2026 presenteren meer dan 125 exposanten hun (nieuwste) producten en diensten aan een breed publiek professionals uit de petcare- en tuinretailbranche. De beursvloer is nu al nagenoeg volledig uitverkocht. Onder de ingeschreven deelnemers bevinden zich meer dan 25 bedrijven die voor het eerst aan het event deelnemen. De redactie van Pet & Garden Pro peilde bij vier van deze debutanten, namelijk Canis Purus, Champion Petfoods Europe, Mijten en Vanrobaeys, naar de motieven en verwachtingen van hun beursdeelname.
Canis Purus: ‘Klantenbestand uitbreiden via ANIDO-deelname’
Een eerste nieuwkomer is de firma Canis Purus, die hoogwaardige, natuurlijke voeding, snacks en supplementen voor honden ontwikkelt.
“Canis Purus ontstond ruim 8 jaar geleden vanuit een oprechte passie voor hoogwaardige huisdierenvoeding. Volledig onafhankelijk en zonder externe druk van investeerders hebben we het merk stap voor stap opgebouwd. We focussen steeds op kwaliteit: zorgvuldig samengestelde droge en gestoomde voeding, snacks en supplementen die gezond, veilig en natuurlijk zijn. Zelfs zonder actieve vertegenwoordiging of deelname aan vakbeurzen realiseerden we een gestage groei. De recente stabilisatie als gevolg van de energiecrisis was voor ons de aanleiding om onze strategie bij te stellen en deel te nemen aan een B2B-beurs zoals ANIDO. Op die manier willen we onze zichtbaarheid vergroten, nieuwe samenwerkingen aangaan en Canis Purus verder positioneren als betrouwbare partner binnen de gespecialiseerde petfoodsector”, verduidelijkt zaakvoerder Stef Paredis de aanwezigheid van Canis Purus op ANIDO.
Stef Paredis kijkt met een open blik naar ANIDO 2026 en hoopt een sterke indruk op de beursvloer te maken.
“We kijken ernaar uit om via ANIDO nieuwe kansen te ontdekken en positief verrast te worden door de kansen die uit onze deelname voortvloeien. Voor ons is de beurs niet alleen een belangrijk ontmoetingspunt, maar ook een waardevolle gelegenheid om ons verder te ontwikkelen als organisatie. Bovendien zien we ANIDO als een opstap naar internationale vakbeurzen, zoals Zoomark en Interzoo. Concreet ambiëren we met onze deelname een uitbreiding van ons klantenbestand, in het bijzonder bij dierenspeciaalzaken en tuincentra in België en Nederland. Het is daarbij niet ons doel om de grootste speler te worden. Bij Canis Purus geloven we dat groei niet om kwantiteit, maar om kwaliteit en authenticiteit draait. Daarom kiezen we bewust voor samenwerking met verkooppunten die onze passie voor natuurlijke producten delen en waar een oprechte liefde voor honden centraal staat. Met hen willen we bouwen aan een duurzaam netwerk waarbij kwaliteit en passie altijd vooropstaan, zodat we samen het verschil maken in de wereld van natuurlijke hondenvoeding.”
Mijten: ‘Focus op introductie van Dr. Pol Petfood’
De ANIDO-bezoekers kunnen voor het eerst ook terecht op de stand van Mijten.
“ANIDO is de ontmoetingsplek voor de huisdierenbranche in de Benelux en Noord-Frankrijk. Voor Mijten vormt de vakbeurs dan ook het ideale moment om Dr. Pol Petfood krachtig in de markt te zetten, nieuwe contacten te leggen met distributeurs en speciaalzaken én bestaande relaties verder te versterken,” zegt Dave van der Pasch, commercieel manager bij Mijten, een bedrijf uit Bekkevoort, gespecialiseerd in de productie en distributie van hoogwaardige diervoeders en -benodigdheden.
“We rekenen daarbij op inspirerende ontmoetingen en concrete zakelijke kansen. Veel retailers zijn op zoek naar een onderscheidend merk. Met Dr. Pol Petfood, dat kan bouwen op de enorme bekendheid van Dr. Pol, spelen wij perfect in op die behoefte. Naast de succesvolle voorstelling van Dr. Pol Petfood in België en Nederland willen we nieuwe samenwerkingen opstarten en de zichtbaarheid van onze merken, namelijk Dr. Pol, Mijten, Hippalgo en Aviator, en van Mijten als producent verder vergroten.”
Champion Petfoods Europe: ‘Winkeliers beter leren kennen en ondersteunen’
Ook Champion Petfoods, toonaangevende fabrikant van natuurlijke premium honden- en kattenvoeding, tekent present op ANIDO 2026.
“De afgelopen jaren realiseerde Champion Petfoods diverse mijlpalen. Zo was er eind 2022 de acquisitie door Mars Petcare en sinds midden 2024 benaderen we de Benelux-markt met een eigen, gedreven salesteam. Wat echter al meer dan 40 jaar onveranderd blijft, is onze toewijding aan natuurlijke premiumvoeding voor honden en katten, aangeboden onder de merken Acana en Orijen. Met dat sterke verhaal kijken we met veel enthousiasme uit naar ANIDO 2026. De vakbeurs vormt de perfecte gelegenheid om onze Belgische (potentiële) klanten te tonen waar Champion Petfoods vandaag voor staat en onze plannen voor 2026 en de daaropvolgende jaren te delen. Tegelijk vormt ANIDO de ideale opportuniteit om onze bestaande Belgische verkooppunten te bedanken voor hun vertrouwen en engagement. Daarnaast willen we onze beursdeelname aanwenden om onze positie op de Belgische markt verder uit te bouwen en te versterken. ANIDO is het uitgelezen platform om zoveel mogelijk nieuwe contacten te leggen en duidelijk te maken welke meerwaarde Acana en Orijen hen te bieden heeft. Daarbij focussen we ons op de uitbouw van duurzame en waardevolle partnerships, waarbij wederzijds vertrouwen en gezamenlijke groei centraal staan”, schetst Niek Ruland, Sales Lead Benelux bij Champion Petfoods Europe.
“Elke petfoodmarkt heeft zijn eigen dynamiek”, stelt Niek Ruland. “Via ANIDO wil Champion Petfoods de Belgische markt beter leren kennen. De 1-op-1-gesprekken op onze beursstand zijn hiervoor ideaal: ze geven ons direct inzicht in de behoeften van de Belgische winkelier. Zo kunnen we verkooppunten nog beter ondersteunen en hen de tools, kennis en expertise aanreiken om de Belgische consument optimaal te overtuigen van onze kwalitatieve premiummerken Acana en Orijen. Voor Champion Petfoods is de kennisoverdracht van winkelier naar consument een essentieel aandachtspunt, want de keuze voor onze hoogwaardige merken stimuleert het welzijn en de gezondheid van honden en katten. Het is daarom onze missie om de winkels hierin actief te ondersteunen en samen te werken aan het versterken van de consumentenkennis over premiumvoeding.”
Vanrobaeys: ‘Rebranding van kleinverpakkingen presenteren’
Tot slot is de West-Vlaamse firma Vanrobaeys, specialist in hoogwaardige vogel- en duivenvoeding, dit jaar voor het eerst terug te vinden op de ANIDO-beurs.
“Voor ons was dit het ideale moment om deel te nemen aan ANIDO”, vertelt vertelt Tom De Meester, algemeen directeur bij Vanrobaeys. “Onlangs hebben we ons machinepark uitgebreid met een nieuwe verpakkingsmachine voor kleinverpakkingen van 1 tot 10 kg. Naar aanleiding daarvan hebben we onze vogelvoerlijn 1–4 kg van Bird Supreme vernieuwd met een frisse uitstraling en een nieuwe naam. Deze primeur willen we tijdens ANIDO graag delen met het professionele publiek. Zo kunnen we meteen ook de reacties van de sector vernemen. Bovendien biedt ANIDO ons de perfecte gelegenheid om bestaande klanten te laten zien waar we voor staan. Daarnaast willen we nieuwe contacten leggen met mensen die onze passie delen, zodat we ons merk verder kunnen laten groeien. ANIDO is voor ons dus een kans om zichtbaar te zijn, waardevolle feedback te verzamelen en onze partners te inspireren.”