Skip to content Skip to navigation

Stijgende internationale belangstelling voor 18de editie van Zoomark International

De 18de editie van Zoomark International, georganiseerd door BolognaFiere, was opnieuw een voltreffer met in totaal 757 buitenlandse exposanten uit 45 landen. De aanwezigheid van zes nationale delegaties was tekenend voor de groeiende internationale uitstraling van het evenement.
“De petsector is heel erg geëvolueerd door de jaren heen”, stelt Antonio Bruzzone, General Manager van BolognaFiere. “De groeiende aandacht voor verzorging en welzijn van onze huisdieren vertaalt zich in het zeer brede spectrum aan producten en diensten die voorgesteld werden op Zoomark International 2019. Ook de talrijke workshops en meetings voor de verschillende doelgroepen droegen bij tot het succes van deze editie. Bovendien waren zowel de standhouders als de bezoekers zeer te spreken over de gewijzigde kalender, waarbij het event nu tijdens de eerste vier dagen van de werkweek plaatsvond en niet langer in het weekend. Deze beslissing droeg bij tot de kwaliteit van het bezoekersprofiel en een stijging in bezoekersaantallen.” “We zijn heel tevreden met de progressie die we merken in de petcare producten. Industrieel vervaardigde dierenvoeding wordt nu algemeen erkend als de meest praktische oplossing om onze huisdieren op een veilige, complete en uitgebalanceerde manier te voeden”, aldus Gianmarco Ferrari, Voorzitter van ASSALCO. 

Innovatie was trouwens het sleutelwoord op deze editie van Zoomark. Nieuwe formules worden steeds fijner afgestemd om te voldoen aan de nutritionele behoeften van het huisdier, waarbij ingrediënten geselecteerd worden omwille van hun organoleptische eigenschappen en hoge kwaliteit. Er wordt ook volop rekening gehouden met de specifieke noden van elk dier. Zo brengen veel fabrikanten allergenenvrije, veggie of graanvrije varianten op de markt of voeding met een specifieke functie, die zelfs bepaalde ziektebeelden kan behandelen. 
Bij de non-food producten merken we steeds vaker gesofisticeerde ontwerpen, vormen en materialen. De technologie die ingezet wordt bij het ontwikkelen van nieuwe producten staat volledig ten dienste van de dieren en van hun baasjes, met de bedoeling hen het grootste comfort te bieden (ligbedden uit sterk isolerend en comfortabel materiaal, orthopedische bedden en kussens uit memory foam), recreatieve momenten te bezorgen (interactief speelgoed), bescherming en veiligheid te bieden (halsbanden uitgerust met GPS en/of elektronische naamplaatjes, systemen die zeer goed zichtbaar zijn in het donker). Bij de dierverzorgingsproducten (hygiëne en medische producten) lag de focus op delicate formules met homeopatische of ayurvedische benadering. Litter wordt dan weer steeds vaker geproduceerd op plantaardige basis, vanuit nieuwe grondstoffen die het milieu respecteren. Over het algemeen kunnen we stellen dat er een groeiende interesse was voor organische producten en grondstoffen, duurzame producten en recycleerbare verpakkingen.

In het komende nummer van Pet & Garden Pro leest u een uitgebreid productverslag van de voorbije Zoomark-editie.