Skip to content Skip to navigation

Sanicoop en Prodiy, twee belangrijke aankoopgroeperingen binnen de doe-het-zelfsector, smelten samen

Het nieuwe ‘ProCoop’ vertegenwoordigt de belangen van 50 middelgrote tot grote winkels in België. “We willen zuurstof creëren voor de zelfstandige bouwmarkten in ons land”, zegt gedelegeerd bestuurder Charlie Baus daarover. De volgende twee jaren wil Procoop ook 25 Waalse winkels overtuigen, en zo 50% groeien. Daarnaast verbreedt de aankoopgroepering haar dienstverlening, bijvoorbeeld door een coach aan te stellen die werkt rond klantenservice. Naast de franchisenemers van de bekende ketens zijn er op de Belgische doe-het-zelf markt nog heel wat zelfstandige winkeliers actief. Zij varen een 100% zelfstandige koers. Door zich aan te sluiten bij een aankoopgroepering, kunnen deze ondernemers opboksen tegen de ketens en zich sterker onderscheiden op de markt.
“Samengevoegde aankoopvolumes zorgen voor betere prijzen. Dankzij de schaalvoordelen die we onze leden bieden, blijven de winkels concurrentieel”, zegt Charlie Baus (gedelegeerd bestuurder ProCoop) hierover. “Wij analyseren de markt en selecteren de juiste producten en leveranciers. Vervolgens kanaliseren we de aankopen. Als we bijvoorbeeld een product voor onkruidbestrijding aankopen, coördineren we dit over de winkels heen. Voor de aankoop kijken we in eerste instantie naar Belgische leveranciers. Maar als de binnenlandse markt geen afdoend antwoord biedt, durven we uiteraard ook buiten de landsgrenzen te kijken.”

Charlie Baus (voorheen gedelegeerd bestuurder van Sanicoop) neemt de strategische leiding binnen het nieuwe ProCoop. Pascal Van Gansebeke (voorheen Prodiy) ontfermt zich over de marketing. Een doorgewinterde inkoper en administratief bediende vervolledigen het team. Het hoofdkwartier van ProCoop zal in Hasselt liggen, maar ook het kantoor van het vroegere Prodiy in Aalst blijft voorlopig behouden. In de praktijk verandert er dus niks voor de aangesloten handelszaken: “Het uitgangspunt is dat we grote volumes verzamelen, waardoor iedereen erop vooruit gaat qua condities… en dat er voor de rest niks verandert.”
Voor de fusie telde Sanicoop 35 aangesloten leden. Prodiy had in de afgelopen 20 jaar een netwerk van 15 loyale winkelpunten uitgebouwd. Door de samensmelting vertegenwoordigt het nieuwe ProCoop nu dus 50 doe-het-zelfzaken, goed voor een inkoopvolume van meer dan 25 miljoen euro. Het zwaartepunt ligt momenteel in Vlaanderen, maar daar komt binnenkort verandering in: “Het is onze ambitie om de komende twee jaar 50% te groeien, naar een groepering van 75 winkels”, aldus Charlie Baus. “De focus ligt op Wallonië, waar we op 25 nieuwe leden mikken.”
Op 21 februari 2019 werden in Waregem voor de eerste keer de Belgium PMG Shop Design Awards uitgereikt. In deze wedstrijd worden winkeliers met de best ingerichte nieuwe of vernieuwde winkel beloond voor hun investeringen. De jury bestaat uit experten uit zowel de design- als de retailwereld.