Skip to content Skip to navigation

Mooie groei voor STIHL in 2016

STIHL

De omzet van de groep STIHL steeg in 2016 met 6,6 procent tot 3,46 miljard euro - een recordomzet in het jaar waarin STIHL zijn 90-jarige bestaan viert.
“We versnellen de ontwikkeling van nieuwe accumachines, terwijl we tegelijk in de benzinetechnologie een leidende positie blijven innemen. STIHL maakt van de mogelijkheden van Industrie 4.0 en van de digitalisering gebruik om de voordelen van de machines voor de klanten nog te vergroten. In 2018 zal STIHL nieuwe technologieën en in netwerken geïntegreerde producten voorstellen, zogenaamde connected products. De trend gaat in de richting van de ‘Smart Garden'," aldus Dr. Bertram Kandziora, de voorzitter van de raad van bestuur van STIHL. “In 2017 verwacht ik nog een duidelijk grotere vraag dan in het voorbije jaar - vooral naar onze accumachines." Daarnaast plant STIHL aanzienlijke investeringen, meer bepaald in het Duitse moederbedrijf, om de groei te blijven ondersteunen. "We zoeken op het ogenblik ongeveer 100 nieuwe medewerk(st)ers voor het moederbedrijf, vooral in de domeinen accu, elektronica, IT en ‘Connected Products'."

De groei van de omzet in 2016 steunde op een duidelijke stijging van de verkoop. De belangrijkste groeimotor was opnieuw de Noord-Amerikaanse markt. Ook in West-Europa steeg de vraag sterk, wat onder andere te danken was aan de succesvolle marktintroductie van het STIHL COMPACT AccuSysteem. De markt in Rusland groeide lichtjes. Op de Duitse markt kon STIHL tijdens het voorbije jaar ook een duidelijke omzetgroei realiseren. Een ontwikkeling die zich ook reeds in het eerste kwartaal van 2017 voortzette. De voorzitter van de raad van bestuur onderstreepte: “De nieuwe producten en de daarmee gepaard gaande vraag overtroffen duidelijk onze verwachtingen en maken duidelijk dat de STIHL-kwaliteit in elk prijs- en klantensegment een goede reputatie geniet." De dochterbedrijven van STIHL konden in veel landen hun marktaandeel uitbreiden. "Op die manier versterken we nog onze internationale concurrentiepositie," aldus Dr. Kandziora. Voor 2019 rekent de voorzitter van de raad van bestuur op een bijkomende groei omdat de groep STIHL dan ook het volledige productassortiment van tuinmachineproducent VIKING onder het merk STIHL zal aanbieden. "De grasmaaier, die tot nu toe door VIKING verkocht wordt, maar vanaf 2019 uitsluitend onder het merk STIHL wordt aangeboden , is het klassieke instapproduct op de markt voor tuinmachines. En doordat onze accumachines in één merk – het internationaal bekende merk STIHL – geïntegreerd zijn, zullen ze bij de klanten nog beter scoren."