Skip to content Skip to navigation

21ste editie van ANIDO succesvol verlopen

De 21ste editie van ANIDO vond plaats op 16 en 17 februari in Kortrijk Xpo en werd met 4.871 bezoekers succesvol afgesloten. De eerste reacties van zowel exposanten als bezoekers zijn zeer positief: een compleet beursaanbod, mooie stands, een aangename professionele sfeer en veel nieuwigheden. ANIDO is dan ook uitgegroeid tot een vaste waarde in de Benelux en NoordFrankrijk waar professionals uit de petcare zich een goed beeld kunnen vormen van de laatste trends en marktontwikkelingen in de branche. Tijdens deze editie stonden talrijke nieuwigheden in het teken van duurzaamheid en ecologie. Verder viel het op dat diverse fabrikanten de switch maken van globaal naar lokaal: de productie gebeurt bij ons of in onze buurlanden, de ingrediënten komen van regionale producenten, enzovoort. Tot slot noteerden we dat diverse standhouders een ‘offline-aanbod’ voorstelden. Dit gamma is specifiek bestemd voor de dierenspeciaalzaken en is niet terug te vinden bij (grote) e-commercespelers.   
ANIDO ontving ditmaal in totaal 4.871 bezoekers uit 22 landen: 2.962 bezoekers op zondag en 1.909 bezoekers op maandag. Dit betekent nagenoeg een status quo t.o.v. het aantal bezoekers in 2018. Ruim 24,5% van dit hoog en trouw bezoekersaantal was afkomstig van buiten de Belgische grenzen, voornamelijk uit Nederland (13%) en Frankrijk (9,6%). 

ANIDO pakte voor het eerst uit met enkele inspirerende getuigenissen van succesvolle ondernemers uit de petcare. Zij kwamen vertellen over hun zaak, hoe zij toekomstige trends en uitdagingen aangaan en hoe ze zich onderscheiden in een sterk concurrentiële markt. Zo zijn Jimmy Huijbers (Avonturia de Vogelkelder), Yves Dewêche (Poils & Plumes), Arnold Vlastuin (Zoo & Zo) & Rudy Lefèvre (Wellopet)  hun ervaringen komen delen. Bezoekers hadden veel belangstelling voor deze nieuwe leerrijke sessies op ANIDO. De voornaamste boodschap die deze sprekers de toehoorders allemaal meegaven was dat de (zelfstandige) petcare-ondernemer niet per se de mainstream hoeft te volgen, maar durf en lef moet tonen en gerust anders uit de hoek mag komen. Via beleving of specialisatie kunnen ze zich differentiëren van de stevige concurrentie op de markt van huisdierbenodigdheden. Ook de kennis en knowhow die dierenspeciaalzaken en hun medewerkers in huis hebben, vormt een essentiële tool om de consument voor zich te winnen. Tot slot toonden deze 4 sprekers aan dat een doordachte visie en aanpak een must is om zich te onderscheiden van ecommercegiganten, zoals Alibaba, Amazon, bol.com of zooplus. Daarnaast schetsen gastsprekers Peter de Ranter (Tilroy) en Lieven van de Velde (Youniverse) hoe je als ondernemer snel en eenvoudig een goede website/ webshop opstart, wat de meerwaarde is van goede content marketing en hoe je rendement haalt uit een 'omniconnected' aanpak. Deze laatste presentaties zijn ook op de ANIDO-website beschikbaar. 
 
Tot slot waren er opnieuw de trimdemonstraties van Kitty talks Dogs bij de stand van Transgroom. Bezoekers waren talrijk om op zondag de nieuwste ‘day-to-day’-trends en rascoupes te spotten tijdens de demo’s, gegeven door ervaren trimsters. Op maandag konden bezoekers zich inschrijven om deel te nemen aan de nieuwe modeldog-workshops.  
 ANIDO blikt dan ook tevreden terug op een geslaagde editie en slaagde er opnieuw in om haar reputatie als bijzonder sfeervol vakvent waar te maken. De 22ste editie van ANIDO zal plaatsvinden op 20 & 21 februari 2022 in Kortrijk Xpo.