Ga naar de inhoud

Succesvolle editie van spoga+gafa zette City Gardening centraal

Van 1 tot en met 3 september 2019 vond in Keulen spoga+gafa 2019 plaats. Meer dan 2.280 exposanten uit 67 landen, waarvan ruim 86 % uit het buitenland kwam,  presenteerden in KölnMesse de nieuwste trends en producten voor het komende tuinseizoen. In totaal mocht de organisatie circa 40.000 professionele bezoekers uit 124 landen verwelkomen. 65 % daarvan was afkomstig uit het buitenland. De beurs stond ditmaal in het teken van City Gardening, het nieuwe tuinieren zonder tuin. Deze tendens is al enkele jaren aan de gang. Steeds meer mensen, vaak jonge gezinnen, laten het platteland voor wat het is en verhuizen naar de (groot)stad. Die stedelijke omgeving weerhoudt er hen echter niet van om groen in huis te halen of een buitenruimte met groen te creëren. Mensen willen immers even ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en gaan op zoek naar een plaats waar ze tot rust kunnen komen. Dit gebeurt dan op hun balkon, op hun terras of in hun kleine stadstuin, die ze gezellig en sfeervol in richten. Uiteraard vereist dit andere oplossingen dan bij een grote tuin. Op de beurs pakten de exposanten dan ook uit met talrijke innovaties die binnen het concept van city gardening passen: bloembakken of zonneschermen die aan de reling van het balkon kunnen worden bevestigd, mini-serres, verticale plantenwanden, mini-compostbakken, compacte tuinmeubelen die perfect op een terras passen, kleine barbecuetoestellen en dito buitenkeuken, trendy kussens en vazen enzovoort. Al deze producten zorgen ervoor dat er binnen de stadsmuren zelfs op een beperkte ruimte leuke en originele groene oases kunnen worden verwezenlijkt.

Op de beursvloer werd ook een speciale zone uitgetrokken waar de 5 trends voor het komende tuinseizoen werden gepresenteerd. Het is uiteraard niet verwonderlijk dat de eerste voorgestelde trend ‘City Gardering’ (zie hierboven) betrof. Een volgende tendens waar u zich binnenkort mag aan verwachten, is ‘Universal Design’. Dit houdt in dat 60-plussers op zoek gaan naar referenties die eenvoudig te begrijpen én te gebruiken zijn. Vaak beschikken deze producten over diverse technische en functionele elementen, die het gebruiksgemak bevorderen. Zo lanceert men bijvoorbeeld ergonomische tuinmeubels zodat de oudere consument ook in alle comfort van zijn tuin kan genieten.
Een andere opvallende ontwikkeling is ‘New Naturalness’, een streven naar duurzame producten die inspelen op de algemene trend naar een gezondere levensstijl en neo-ecologie. Dergelijke tuinartikelen zijn vervaardigd uit natuurlijke en/of gerecycleerde materialen. Bovendien leveren de fabrikanten forse inspanningen om de natuurlijke productiebronnen te behouden.
Tegenwoordig noteren we in de tuinbranche een neiging naar ‘Individualisation’. Tuinen worden ingericht volgens ieders persoonlijke voorkeur. Dit leidt tot een extravagante vormgeving en een breder kleurenpalet. Bovendien worden materialen en tinten vrij gecombineerd volgens de specifieke smaak van iedere consument.
Tot slot wint ‘Smart Design’ aan belang. De digitalisering is ook volledig doorgedrongen in het tuinsegment. De digitale productiemethodes resulteren in tuinartikelen met heel wat technologische snufjes. Zo is er bijvoorbeeld de opkomst van meubels met slimme stoffen, die resistenter dan ooit zijn en uitblinken qua onderhoudsvriendelijkheid. Tuingereedschap en dergelijke kunnen dan weer via BlueTooth-apps worden bestuurd.

Share